Ďalšie druhy hromadnej dopravy

10. srpna 2015 v 11:38 | Rangiku |  Potrebné údaje
Predposledný článok sa týka ďalších druhov dopravy, ako je metro, električky, ktorých v Japonsku už nie je veľmi veľa (teda hlavne v hlavnom meste nájdete len jednu trať), ďalej sú to jednokoľajové visuté dráhy, autobusy a diaľkové autobusy, trajekty a člny. Hoci je tu viac druhov dopravy, článoček je o niečo kratší, než boli tie predchádzajúce, takže človeku nezobral toľko času :D

Ďalšie druhy hromadnej dopravy

Vo veľkomestách zaisťuje prepravu nespočetné množstvo miestnych dopravcov. Každý z nich sa vyznačuje efektivitou, bezpečnosťou a čistotou. Pre cudzincov predstavuje jediný problém kúpenie lístku. Každé mesto má iný systém, návody k obsluhe automatov bývajú len v japončine a personál len zriedka hovorí po anglicky.

METRO
Sieť tokijského metra je rozsiahla a farebné značenie na mapách odpovedá farbe vagónov. Druhou najväčšou sieťou sa môže pochváliť Osaka. Metri jazdí tiež v Yokohame, Fukuoke, Kyote, Sappore a v ďalších veľkomestách. Jeho prevádzka sa však líši mesto od mesta.
Lístok JR Rail Pass vám neposlúži ani v tokijskom metre, ani v ďalších podzemných tratiach. Lístok dostanete v automate alebo pri okienku.
Návod k použitiu pri lístkových automatov v metre - a to i v Tokiu - býva obvykle len v japončine. Zo začiatku vás to môže odradiť, ale keď nezabudnete na farbene kódovanú mapu s transkripciami, zistíte, že nájdenie príslušného japonského nápisu znamenajúceho váš cieľ medzi nápismi zmienenými na zozname cestovného na automate nie je až také problémové. Výsledné cestovné je vyjadrené v arabských čísliciach. Stlačte príslušné tlačidlo a vhoďte mince. Spolu s lístkom dostanete i drobné. Pokiaľ si nie ste istí, koľko máte zaplatiť, kúpte si - rovnako ako pri vlakoch - najlacnejší lístok a pri východe vyrovnajte rozdiel. Pri vchode vám lístok buď preštiknú, alebo - čo je pravdepodobnejšie - ju budete musieť vsunúť do automatu.
Názvy staníc sú často uvedené na tabuľkách na nástupištiach v japonských znakoch i v latinke (romaji). Približne od polnoci do 5 hodín je prerušený prevoz všetkej hromadnej dopravy.



ELEKTRIČKY
V Hiroshime a Nagasaki dodnes jazdia električky. S týmito dopravnými prostriedkami sa stretnete takisto v Sappore. Tokio si ponechalo len jednu električkovú linku - Arakawa. V zemi objavíte i niekoľko kuriozít, ako napríklad Enoden Railway v Kamakure, čo je napoly vlak, napoly električka. Táto trať niekedy vedie stredom ulice.
Cestovné a spôsob úhrady sa líši mesto od mesta. Niekedy účtujú jednotnú sadzbu bez ohľadu na vzdialenosť. Všímajte si ostatných cestujúcich - kedy je potrebné zaplatiť a či cestovné vyberá osoba alebo vhadzuje do škatule.


JEDNOKOĽAJOVÉ VISUTÉ DRÁHY
V mnohých mestách sú dodnes v prevádzke visuté dráhy a jazda nečiní žiadne problémy. Jednu takéto linku - postavená bola pri príležitosti Ázijských hier v roku 1994 - má Hiroshima. V Tokiu vedie visutá dráha z Hamatsuchou na letisko Haneda a nová linka Yurikamome spája Shimbashi s Tokyo Teleport Town a vzdialeným koncom mostu Rainbow Bridge.


MESTSKÉ AUTOBUSY
Autobusové stanice (basu noriba) sa často nachádzajú v blízkosti železničných staníc, obvykle na rovnakej strane sa radia taxíky. Spôsob platenie je rôzny. Do niektorých autobusov sa nastupuje prednými dverami a cestovné - obyčajne jednotné - sa vhadzuje do otvoru pri vodičovi. Pokiaľ si nie ste istí, povedzte vodičovi cieľovú stanicu a ponúknite mu mince, z ktorých si vyberie. Voz opustíte prostrednými dverami.
Ďalší systém umožňuje cestujúcemu vkročiť do autobusu strednými alebo zadnými dverami. Neveľký strojček vydáva číslované lístky. Číslo na lístku je potrebné porovnať s údajmi na svetelnej tabuli v prednej časti vozidla, na ktorom sú uvedené tarify, ktoré musíte uhradiť. Keď je na lístku číslo 2, pozrite sa na riadok v hornej časti tabule, kde pod daným číslom nájdete čiastku, ktorú pri vystupovaní vhodíte do škatule pri vodičovi.
Nevystupujte, dokiaľ autobus úplne nezastaví, inak sa dvere neotvoria automaticky. Ak máte pochybnosti, vezmite si príklad z ostatných cestujúcich.


ĎIAĽKOVÉ AUTOBUSY
Železničná sieť v Japonsku je natoľko efektívna a rozsiahla, že len máloktorého cudzinca napadne využívať diaľkové autobusy. Autobusová sieť je však hustá a pre tých, ktorí nemajú lístok Japan Rail Pass, predstavuje viac lacnejší spôsob cestovania. zatiaľ čo štýl prepravy a služby bývajú rôzne, všetky autobusy sa vyznačujú pohodlím, často im nechýba sprievodca a toalety a dokonca v nich dostanete jedlo a nápoje. Podrobné cestovné poriadky poskytujú miestne informačné strediská alebo si ich vyhľadajte na stránkach www.jrbuskanto.co.jp

TRAJEKTY A TURISTICKÉ ČLNY
Lístky na väčšinu trajektov kúpite v prístavoch v deň plavby. Obvykle je potrebné vyplniť formulár, aby trajektová spoločnosť mohla zostaviť zoznam cestujúcich. Hlavné spoje nájdete v cestovnej brožúre, ktorú vydáva JNTO. V prevádzke je mnoho diaľkových trajektov mieriacich až k pevninskej Ázií. Turisti však často uprednostňujú výhodnejšie lietadlo.
Mnoho člnov slúži v súčasnej dobe len zahraničným návštevníkom. Popularite sa teší najmä pramica s veslárom v tradičnom odeve.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama