Cestovanie vlakom

6. srpna 2015 v 7:56 | Rangiku |  Potrebné údaje
Predtým sme tu mali informácie o leteckej doprave a v krátkosti aj o lodnej doprave, teraz pokračujeme v železničnej doprave, čiže ako sa v Japonsku cestuje vlakom. Určite sa tu dozviete o známych rýchlych vlakoch šinkansenoch, ale aj o iných druhoch, o hlavnej železničnej spoločnosti v Japonsku, o kupovaní lístkoch, o značeniach a vybavení vo vlakoch, o službách, ktoré vo vlaku poskytujú, ako aj o tzv. Zelených oknách :)

Cestovanie vlakom

Čo sa týka bezpečnosti, efektivity a komfortu, sú japonské železnice svetovou jednotkou. Vo vlakoch jazdiacich medzi väčšími mestami sa obvykle stretnete s digitálnymi pohyblivými displejmi s údajmi v japončine i angličtine. Na vidieku síce názvy staníc obvykle preložené nie sú, ale zamestnanci i ostatní cestujúci sa cudzincom snažia pomôcť. Odporúčame obstarať si preukaz Japan Rail.

ŽELEZNIČNÁ SIEŤ
Hlavným prevádzkovateľom je japonská železničná spoločnosť JR (Japan Railways). Pod ňu spadajú všetky rýchlovlaky shinkansen a celoštátna sieť počínajúc cez 21 000 km tratí. Okrem nej pôsobí v zemi rada súkromných železníc zaisťujúcich prepravu medzi menšími lokalitami v odľahlejších oblastiach. Cestujúci si tak môžu vybrať trať, po ktorej sa dostanú do cieľa.

RÝCHLOVLAK SHINKANSEN
Prvý "bullet train", ako ho pomenovali médiá po celom svete, po prvý krát vyrazil na trať z hlavnej železničnej stanice v roku 1964, kedy sa v metropole konali olympijské hry. Ako symbol hospodárskeho zotavenia a novo získaného elánu sa premenil v zdroj národnej pýchy, ktorým zostáva dodnes.
Shinkansen však už nie je najrýchlejším vlakom na svete a v prevádzke je len niekoľko tratí prepájajúcich japonské veľkomestá. Presnosť týchto vlakov - ako dokazujú na minútu presné jazdné poriadky na dlhé vzdialenosti - si však stále zasluhuje uznanie. V súčasnosti jazdia štyri typy shinkansenov: Kodama, do ktorého možno nastúpiť v mnohých staniciach, Hikari, zastavujúci len v hlavných staniciach, Tsubame v Kyushu a najrýchlejší Nozomi.
Kvôli hláseniam a jasnému značeniu v angličtine predstavuje shinkansen lákavý spôsob presunu, často výhodnejší než lietadlo. Platí to najmä pre cudzincov, i keď má prekvapivo málo miesta pre väčšiu batožinu. Odporúčame zakúpiť si miestenku, pretože bezmiestenkové vagóny bývajú často preplnené.


ĎALŠIE VLAKY A TRATE
K ďalším významnejším typom vlakov patrí tokyuu ("obmedzený expres", najrýchlejší), kyukou ("expres"), kaisoku (klamne nazývaný "rýchlik") a miestne spoje futsuu.
Hlavná železničná stanica v metropolitnej oblasti Tokia sa nachádza na trati JR Yamanote. Táto okružná trasa je vhodná najmä pre cudzincov. Každý rok sa objavujú nové modely vlakov, vrátane "špeciálov" pre turistov, vlakov s podlahami pokrytými rohožami tatami, vlakov s hojdačkovými sedadlami a panoramatickými oknami a dokonca tzv. "zábavné" vlaky so systémami karaoke.


ZNAČENIE V STANICIACH A VYBAVENIE
Tokijská stanica Shinjuku je najrušnejšia na svete. Medzi veľké stanice sa počíta i niekoľko ďalších staníc v Tokiu a iných veľkomiest. Nájsť príslušnú trasu alebo východ v dobe dopravnej špičky môže byť pre novo prichádzajúceho turistu s ťažkou batožinou zdrvujúce a vyčerpávajúce. Vyplatí sa preto zistiť si názov alebo číslo najvhodnejšieho východu ešte pred príchodom na stanicu.
Úroveň značenia v angličtine značne kolíše. Napríklad tokijské nádražie Shibuya - dôležitý uzol - preslávilo sa zlým orientačným systémom. Naproti tomu nové nádražie v Kyote cestujúcim (domácim i zahraničným) vychádza v ústrety, rovnako ako vo väčšine významných turistických centrách. Trasy shinkansenu sú jasne označené i na väčších staniciach a ďalšie trasy sú farebne odlíšené. Žlté hrbolčeky na podlahe síce majú uľahčovať pohyb zrakovo postihnutým, ale znamenajú problém pre kufre na kolieskach. Chýbajú tiež dôsledne umiestnené eskalátory.
Nezabudnite, že vlaky (najmä shinkanseny), aby dodržiavali cestovný poriadok, stoja v stanici len veľmi krátko. Cestujúcim sa preto odporúča počkať v rada na nástupište a všímať si značky na zemi, ktoré ukazujú kde po zastavení vlaku budú dvere. Niekedy objavíte i čísla vagónov týkajúce sa miestenkových vlakov. Navzdory týmto opatreniam sú vlaky prechádzajúce centrom Tokia, najmä na trase Yamanote, často preplnené a zamestnanci v bielych rukaviciach pomáhajú cestujúcim strkať do vagónov.
Železničné stanice vo väčších turistických oblastiach bývajú vybavené skrinkami na batožinu a informačné stánky. Personál obvykle hovorí anglicky a občas i ďalšími cudzími jazykmi.


SLUŽBY VO VLAKOCH
V shinkansenoch a vlakoch na ďalších diaľkových tratiach sa stretnete s obsluhou tlačiacou vozíky naložené občerstvením, napríklad krabičkami bentou s obedmi a tiež potravinovými suvenírmi (omiyage).
Záchody sú často dvojakého typu: západné (so sedátkami) a tradičné japonské ("turecké"). Toaletám a umyvárňam nezriedka nechýba elektronika - pred panel je potrebné dať ruku, aby ste spláchli, a pod kuhútik, aby ste pustili vodu.


JAPAN RAIL PASS
V zemi, kde železničné tarify patria k najväčším na svete, predstavuje Japan Rail Pass pre každého, kto sa ocitne v Japonsku na turistické vízum, jedinečné výhody. Cestovný lístok si však musíte zaobstarať doma ešte pred odchodom do Japonska. Tu sa totiž nepredáva.
Cestovný lístok umožňuje neobmedzené cestovanie na všetkých tratiach JR a pridružených autobusoch a trajektoch vrátane vlakov NˈEX z Narity do Tokia, vlakov JR smerujúcich do centier miest (vrátane okružnej trasy Yamanoto v Tokiu) a shinkansenu (okrem Nozomi). Ak nastúpite do Nozomi, budete si musieť priplatiť. V metre a na súkromných tratiach však tento cestovný lístok sa nedá použiť. Na diaľkových spojoch si musíte v každom prípade rezervovať sedadlo (zdarma). K dispozícií je 7denné, 14denné alebo 21 denné JR Pass prvej alebo štandardnej triedy. Ak plánujete dlhšiu cestu než - povedzme - spiatočnú jazdu z Tokia do Kyota, lístok vám ušetrí paniaze. Keď ju predložíte zamestnancom na staniciach, vyhnete sa problémom s kupovaním lístka a prekonávaniu turniketov s batožinou. Pokiaľ chcete po Japonsku cestovať vlakom dlhšie ako 21 dní, alebo sa rozhodnete stráviť na jednom mieste viac než len niekoľko dní, uvažujte o zaobstaraní viacerých JR Passov.
V našej krajine ponúka JR Pass napríklad Japan Travel, ale i rada ďalších cestovných kancelárií. Vystaví vám tzv. Japan Rail Pass Exchange Order, obvykle za cenu vychádzajúcu z denného výmenného kurzu japonského yenu. Tento poukaz je potom potrebné vymeniť za skutočný lístok Japan Rail Pass v určených JR Travel Service Centers v Japonsku, ktorý nájdete i na letiskách Narita a Kansai a na hlavných železničných staniciach. Pri výmene poukazu za JR Pass musíte stanoviť deň, kedy lístok hodláte začať používať. Môže to byť akýkoľvek dátum tri mesiace odo dňa vydania Exchange Order.
Nezabudnite, že po začiatku platnosti JR Passu stratíte nárok na vrátenie peňazí. Náhradný Exchange Order alebo JR Pass nedostanete ani v prípade krádeže alebo straty.


ĎALŠIE LÍSTKY
Existujú tiež ďalšie, lacnejšie lístky pre regionálne železnice. JR East Rail Pass pokrýva Honshu severne od Tokia a možno ich zakúpiť len mimo územia Japonska. Rozlišujú sa tiež dva druhy lístkov JR West Rail Pass: na shinkansen Nozomi a ďalšie rýchlovlaky z Osaky do Okayamy, Hiroshimy a Hakaty možno využiť Sanyo Area Pass zahŕňa Osaku, Kobe, Kyoto, Himeji a Naru. Obe dostanete ako v zahraničí, tak v Japonsku.
Väčšina miest vydáva vlastné špeciálne lístky. Spýtajte sa v miestnych kanceláriách TIC alebo v informačných strediskách. Lístok Tokyo Free Kippu platí na väčšine trás metra, autobusov a električiek v centre Tokia.

POUŽÍVANIE STROJČEKOV NA VLAKOVÉ LÍSTKY
Lístky v cene základnej sadzby na krátke vzdialenosti možno obvykle kúpiť v automatoch. Niektoré automaty prijímajú bankovky v hodnotách 1000, 5000 a 10 000 yenov a všetky vracajú drobné.
V niektorých staniciach objavíte i mapy v angličtine, z ktorých možno vyčítať, v ktorom tarifnom pásme leží požadovaný cieľ.
Pokiaľ si nie ste istí, vyberte si najlacnejší lístok a v automate Fare Adjustment blízko turniketu pri východe potom uhradíte zvyšnú príslušnú čiastku. Niektoré automaty sú vybavené prekladačom. Automat vám vystaví ďalší lístok.
Pokiaľ takýto automat nenájdete alebo mu ani trochu nerozumiete, doplatok vám samozrejme vypočíta personál. Za nesprávny lístok pokutu nedostanete.


ZELENÉ OKNÁ
Lístky a miestenky na dlhšie cesty kúpite u Midori no madoguchi (Zelené okná) na železničných staniciach JR. Zoženiete ich tiež v Travel Service Centers vo väčších staniciach a u autorizovaných predajcov. Upozorňujeme, že nie vždy prijímajú kreditné karty.
Miestenky odporúčame pre väčšinu diaľkových trás. Po predložení JR Passu ju dostanete zdarma alebo za neveľký príplatok. Na miestenke býva vyznačený dátum a čas jazdy a číslo vagónu a sedadla. Ak si nie ste istí, čo ktoré čísla znamenajú, opýtajte sa predavača. Na nástupišti nájdete cifru odpovedajúcu číslu vagóna a postavte sa do rady.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama