Cestovanie na vlastnú päsť

15. srpna 2015 v 16:48 | Rangiku |  Potrebné údaje
Viete, už som ani neverila, že sa raz dožijem tohto dňa :D Ja som to dokončila!! :D A podarilo sa mi to tesne pred našim 5. výročím blogu :D Takže toto je úplne posledný článok z môjho sprievodcu a patrí to opäť cestovaniu, tentoraz je to zamerané na cestovanie na vlastnú päsť - čiže článok je o požičiavaní auta v Japonsku, ale i motoriek, nájdete tu aj malé informácie o taxíkoch, bicykloch, rikšiach, cestných poplatkoch a taríf, taktiež tu nájdete aj nejaké tie pravidlá cestnej premávky, ako aj to, aké je dobré si kúpiť automapy :) Snáď sa vám posledný článok bude páčiť a ďakujem tým, ktorí to aspoň raz za čas si pozreli. Hoci viem, že komentovanie bolo nulové, ale verím, že sa tu niekto našiel, kto občas klikol (hoc len zo zvedavosti) na "Celý článok" a keď už nič iné, pozrel, aké je to dlhé, čoho sa to týka a popozeral obrázky :D Takže ešte raz vďaka :)

Cestovanie na vlastnú päsť

Čo sa týka jazdy po diaľniciach, je Japonsko príjemná a pomerne bezpečná zem. Na vidieku je rozhodne najlepším a najflexibilnejším spôsobom prepravy auto. Prenájom je jednoduchý a prekvapivo lacný, i keď s cenou cestných a parkovacích poplatkov výška nákladov rýchle rastie. Povrch ciest i požičiavané vozidlá sú udržované v dobrom stave. Jazdí sa naľavo. Hlavný problém predstavuje pre cudzincov lúštenie dopravných značiek, a to navyše v celkom neznámom prostredí. K ďalším rizikám patrí napríklad diaľnica v zime zaviata snehom, záplavy v období dažďov a občasné zosuny pôdy.

TAXÍKY
Taxíky s koncesiou poznáte podľa zelených poznávacích značiek. Tým bez koncesie sa radšej vyhnite. Červené svetlo na streche znamená, že taxík je voľný. Môžete si ho zastaviť mávnutím ruky alebo zamieriť na stanovište. V každom meste pôsobí niekoľko taxislužieb. Sadzby - v porovnaní napríklad so žltými taxíkmi v New Yorku - však nie sú nijako nízke a priestor pre batožinu býva malý. Dvere v japonskom taxíku ovláda vodiť elektronicky z vnútra; radšej sa ich nepokúšajte otvoriť sami.
Anglicky sa dohovorí len veľmi málo vodičov. Pretože hľadanie akejkoľvek lokality je v Japonsku problém, odporúčame mať so sebou mapu s inštrukciami v japončine a telefónnym číslom cieľovej adresy.


POŽIČANIE AUTA
Auto si možno požičať pri vstupe do zeme, na hlavných železničných staniciach alebo v miestnych požičovniach.
Záujemcovia musia predložiť medzinárodný vodičský preukaz. Niektoré štáty, ako napríklad Nemecko, Švajčiarsko alebo i Česká republika, bohužiaľ nemajú s Japonskom vzájomnú dohodu o uznanie medzinárodných vodičských preukazov.
K najväčším požičovniam áut patrí Nippon Rent-A-Car a Nissan Rent-A-Car. Sadzby sú podobné ako v západnej Európe, v niektorých prípadoch i nižšie.
Vodiči by sa mali skontrolovať, či ich poistka pokraje prípadnú škodu. Japonská automobilová federácia vydáva brožúru s tiesňovými volaniami pre cudzincov pre prípad nehody a udržuje kontakty s podobnými organizáciami v zahraničí.


CESTNÉ POPLATKY
Po väčšine štátnych ciest možno jazdiť zdarma, avšak mnohé súkromné cesty si účtujú poplatky. Systém taríf nie je konzistentný - za malú vzdialenosť uhradíte 100 až 10 000 yenov.

POHONNÉ LÁTKY
V Japonsku dostanete pohonné látky bez problémov. Ich cena sa blíži európskej, v porovnaní s Kanadou je však dvojnásobne a takmer trojnásobne vyššia ako v USA. Japoncom je dôverne známy nadnárodný reťazec ESSO. Populárnym japonským reťazcom je JOMO, ktorého názov je odvodený od frázy "Joy of Motoring" (radosť z jazdy).


PARKOVANIE
Parkovanie vyjde v Japonsku draho. Obecne platí, že čím bližšie k centre mesta, tým vyššie sú tarify. Problému s nedostatkom parkovacích miest sa Japonci snažia zamedziť rôznymi inováciami. Bežne sa tu stretnete s výťahmi a tzv. "roll-over system". Rodiny, ktoré vlastne dve autá, ale len jedno parkovacie miesto, zmienený problém často riešia vybudovaním ďalšieho poschodia.


PRAVIDLÁ CESTNEJ PREMÁVKY
V Japonsku sa jazdí vľavo. Na miestnych komunikáciách je maximálna povolená rýchlosť obvykle 60 kilometrov za hodinu, niekedy dokonca i nižšia (30-50 km/h). Na diaľniciach smiete dosiahnuť rýchlosť najviac 80 až 100 kilometrov za hodinu. Keď na semafore svieti červená, vodiči nesmú odbočiť vľavo, ako je povolené v niektorých iných zemiach.
I keď japonskí motoristi vyznávajú takisto opatrný a bezpečný štýl, do križovatky sa často púšťajú už na červenú. Radšej ich príklad nenasledujte. Keď sa blížite ku križovatke, pozorne si všímajte vozidlá pred vami a za vami.
Dopravné značky možno ľahšie "rozlúštiť" v mestách. Hektická doprava a sieť ciest, niekedy vrstvených nad sebou, môže odradiť i najskúsenejších zahraničných motoristov. Dostatok mieste jje potrebnú poskytnúť sklápacím nákladným automobilom. Ich vodiči sú platený za náklad, a preto jazdia pokiaľ možno rýchlo. Pozor si dávajte tiež na gangy neslávnych bousozoku ("šialení vodiči"). Tí cez víkendy vytvárajú konvoje upravených automobilov a motoriek s jediným úmyslom - zobudiť všetkých v okolí a robiť obrovské problémy.


AUTOMAPY
Väčšina zahraničných motoristov sa spolieha na Japan: A Bilingual Atlas z nakladateľstva Kodansha International, v ktorom sú síce vyznačené cesty, na ktorých sa vyberá mýto či iné poplatky. Turisti, ktorí chcú v Japonsku pobývať dlhšie a veľa cestovať autom, by mali investovať do Road Atlas Japan z vydavateľstva Shobunsha. Tento atlas kúpite v špecializovaných kníhkupectvách zameraných na cestopisnú literatúru s oddelením cudzojazyčných publikácií.

POŽIČANIE MOTORKY
V hlavnom meste je SCS (Sato Credit Service), obchod s motorkami, ktorý sa špecializuje na požičiavanie. Ak chcete si prenajať motorku mimo Tokia, zoznam požičovní poskytuje najbližšia turistická informačná kancelária. S medzinárodným vodičským preukazom môžete obvykle riadiť skúter s motorom o objeme 50 ccm, akýkoľvek cestný stroj vyžadujúci medzinárodný vodičský preukaz na motorky.

BICYKLE A RIKSHE
Turisti, ktorí si Japonsko predstavujú ako zem plnú supermoderných áut, môže prekvapiť veľmi počet bicyklov, ktoré uvidíte v uliciach i takých veľkomiest, ako je Tokio. V prevažne turistických oblastiach, napríklad v Kyote či dokonca v Ginze v centrálnom Tokiu, sú opäť v móde tiež rikshe (jiriksha). Na vidieku sa bežne stretnete s kočiarmi, ktoré sa stalo obľúbeným dopravným prostriedkom na svadbách. Cestám v Japonku - rovnako ako v Číne - chýbajú jazdné pruhy pre cyklistov. Celú zem však pokrýva slušnú sieť cyklotrás. Bicykle patria k jednému z mála vecí, ktoré sa v Japonsku často kradnú. Z roho dôvodu odporúčame používať zámok, pokiaľ ste ho v požičovne dostali.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama