Sprievodcovia o Japonsku - recenzia

31. července 2015 v 7:07 | Rangiku |  Recenzie
Prinášam vám tentoraz možno trochu netradičnejšiu recenziu na mojich dvoch sprievodcov. Ten prvý je ten, z ktorého som vám tu prepisovala články, ktoré už mám vďakabohu všetky prepísané :D Toho druhého som až tak veľmi nepoužívala, ale často som si oboma listovala a čítala si rôzne zaujímavosti. A čo vy? Máte doma nejakého sprievodcu? :)

Originál: Eyewitness Travel Guides - Japan
Iné názvy: Japonsko - spoločník cestovateľa
Žáner: cestovanie, mapy
Autori: Rosalyn Thiro a ďalší
Rok: 2003 (u nás 2009)
Krajina: GB
Spracovanie: jedna kniha (Japonsko - společník cestovatele)
Vydavateľstvo (v ČR): IKAR
Väzba: brožovaná väzba

Ilustrovaný sprievodca, s ktorým sa nestratíte

Tento sprievodca vám umožní čo najlepšie využiť pobyt v Japonsku. Poskytuje detailné praktické rady a odporúčania. Kniha je rozdelená do piatich kapitol. Prvá kapitola Zoznámenie sa s Japonskom vymedzuje zemepisnú polohu krajiny a predstavuje ju v historickom a kultúrnom kontexte. Autori v tejto kapitole ešte popisujú jednotlivé slávnosti (matsuri), ktoré sa v priebehu roka konajú po celej krajine vychádzajúceho slnka. Taktiež sa tu dozvedáme informácie o dvoch najprevládajúcejších náboženstvách, štyroch druhoch japonských záhrad, ale i tradičných japonských domoch, divadlách, remeslách a bojových umeniach.
Druhá kapitola s názvom Tokio a tretia kapitola Oblasti Japonska sú časti, ktoré popisujú pomocou viet, máp, fotografií a ilustrácií významné pamätihodnosti, pričom hlavné mesto je rozdelené na tri oddiely - sever, západ a centrálne Tokio, ktorým je venovaná samostatná podkapitola. Ďalšia podkapitola s názvom Okraj Tokia pokrýva pamätihodnosti na predmestí. Jednotlivé pamiatky sú očíslované a zaznačené na mapku oblasti príslušného oddielu. Podrobné informácie sú zmienené v číselnej postupnosti, aby ste ich v danej kapitole ľahko našli. Okrem pamätihodností sa tu človek dočíta o nakupovaní a zábave v tomto hlavnom meste krajiny. Po Tokiu nasleduje už spomínaná kapitola Oblasti Japonska, v ktorej je Japonsko rozdelené do osem oblastí (Honšú - rozdelené na strednú, západné a severné, Shikoku, Hokkaido, Kyushu a ostrovy Ryukyu, vrátane mesta Kyoto). Každé z nich sa zasvätená jedna podkapitola. Najvýznamnejšie miesta, ale tiež ďalšie dôležité pamätihodnosti, sú vyznačené na mape oblasti v úvode danej kapitole.
Kapitola Informácie pre turistov obsahuje tipy na reštaurácie a hotely, vrátane všeobecných rád týkajúcich sa ubytovanie a japonského kulinárstva. Sú tu spomenuté aj ďalšie zaujímavosti, ako sú napríklad tematické parky, ktoré majú tiež svoje rozdelenie, špeciálne aktivity, akým druhom športu sa venujú Japonci, onseny a nakupovanie.
Posledná kapitola nazývaná Potrebné údaje sa zameriava na praktické rady týkajúce sa dopravy, etiketa, obchodovania, či bankovníctva a miestnej meny. Na konci sprievodcu nájdete malý slovník s najhlavnejšími slovami a frázami, ktoré by ste pri ceste do Japonska mali vedieť.

Originál: Berlitz Japan Pocket Guide
Iné názvy: Japonsko - sprievodca do vrecka
Žáner: cestovanie, mapy
Autori: Jack Altman
Rok: 2006 (u nás 2008)
Krajina: Singapur
Spracovanie: jedna kniha (Japonsko - průvodce do kapsy)
Vydavateľstvo (v ČR): Berlitz
Väzba: brožovaná väzba

Najpredávanejší sprievodca na svete

Ďalší z rady sprievodcov, tentoraz vo vreckovej veľkosti. Ešte pre samotným obsahom sa na malej dvojstránke nachádza desať najzaujímavejších miest v krajine vychádzajúceho slnka, kde nechýba metropola Tokia, bývalé hlavné mesto Nara, mesto chrámov a gejší - Kyoto, národný symbol Japonska - hora Fiji, druhé najväčšie mesto - Osaka, veľkolepí hrad Himeji a iné. Obsah pozostáva zo sedem kapitol, vrátane Úvodu a Registru. Po prvej kapitole sú v sprievodcovi spomenuté Stručné dejiny od prehistórie a prvej kroniky až po 20. storočia. Na konci kapitoly sa nachádza súhrn všetkých historických míľnikov, zoradených podľa dátumu a rozdelených do príslušných období v japonskej minulosti.
Kapitola Čo navštíviť je rozdelená na sedem podkapitol - Tokio, Kanto, Kansai, Chubu, Západné Honshu a Shikoku, Kyushu, Severné Honshu a Hokkaido. Pri každej časti sú spomenuté najkrajšie pamiatky a miesta, ktoré by turisti nemali prehliadnuť. Popisy týchto zaujímavých miest sú doplnené o obrázky s ich názvom.
Štvrtá kapitola Voľný čas sa venuje nakupovanie, zábave, slávnostiam, folklóru a športu. Takže v tejto časti sa dočítate o takých veciach, ako je japonské divadlo, tradičné zbožie (kimoná, starožitnosti, knihy, lakované výrobky a iné), elektronika, nočný život, o rôznych slávnostiach a rôznych druhov aktívnych a diváckych športov, ako aj o bojovom umení.
Ďalšia kapitola sa nazýva Jedlo a pitie a ako aj samotný názov hovorí, dozvieme sa tu o tom, čo si Japonci radi dávajú na raňajky, obed večeru, aké sú ich tradičné pokrmy alebo dezerty, čo pijú, ale taktiež aj o tom, ako jesť a kde jesť. Ak by sa vám však japonské jedlo prijedlo, tak tu nájdete aj informácie o našom západnom jedle. Na konci kapitoly sa nachádza krátky slovník v podobe jedálneho lístka.
Prakticky posledná informačná kapitola Praktické informácie obsahuje potrebné rady napríklad ohľadom cestovania autom, časového pásma, etikety, jazyku, lekárskej starostlivosti, miestnej dopravy, náboženstva, peniazov, otváracej doby, polície, pošty, sviatkov, turistických informácií, ubytovania a mnohom ďalšom. Tieto informácie sú zoradené podľa abecedy a na začiatku kapitoly sa nachádza ich zoznam s číslom strany, na ktorej sa nachádzajú.

Keď prídete do kníhkupectva, nájdete tam určite mnoho takýchto sprievodcov a to nielen o Japonsku, ale i na mnohé iné krajiny. Ja mám doma týchto dvoch sprievodcov a som s nimi nadmieru spokojná. Ako prvého som dostala toho väčšieho a drahšieho sprievodcu - spoločníka cestovateľa od rodičov k narodeninám. Je to práve ten, z ktorého som vám tu počas tých rokov prepisovali články o Japonsku. Presne o rok na to, tentoraz ale na Vianoce (narodeniny mám hneď po Vianociach :D) som od brata dostala toho modrého malého sprievodcu. Toho má okrem iného dokonca aj Rukia :D Myslím, že je celkom jedno, akého máte sprievodcu, myslím si, že vo všetkých sa píše viac-menej to isté. Len sa použijú iné obrázky, iné spracovanie, iná obálka. Keď už som pri tých obálkach, videla som ešte možno ďalších dvoch alebo troch sprievodcov o Japonsku, ale tieto obálky sa mi páčili najviac. Ten sprievodca - spoločník cestovateľa má ešte aj inú obálku. A to preto, že toto už je jeho druhé vydanie. Predsa len treba aktualizovať informácie :D
Spoločník cestovateľa je zaujímavý aj tým, že sa tam nachádzajú obrázky zobrazené z vtáčej perspektívy. Pri mapkách sú pamäti hodnosti číselne označené pre lepšiu orientáciu. Všetky pamiatky sú popísané zvlášť. Pri jednotlivých vstupov sú okrem iných praktických údajov uvedené aj telefónne čísla a dopravné spojenia. Najvýznamnejším pamiatkam a miestam je dokonca venovaná dvojstrana s väčším obrázkom a stručnejším popisom.
Nerada by som týchto sprievodcov porovnávala, je jasné, že ten väčší a hrubší bol aj drahší, má viac informácií, je podrobnejší a viac prepracovanejší. Ale pokojne, ak nechcete utrácať veľa peňazí (pretože títo sprievodcovia vyjdú dosť draho), stačí vám aj ten malý sprievodca do vrecka. Oba obsahujú zo svojej vnútornej strany na prebaloch aj rôzne mapky. Oba majú kapitoly farebne rozlíšené. Takže toto sú moji sprievodcovia :)