Navarme si Japonsko - recenzia

7. ledna 2015 v 23:20 | Rangiku |  Recenzie
Ahojte po dlhej dobe :) Na začiatku celého vykecávania by som Vám rada zaželala všetko dobré v novom roku, aj keď viem, že už ubehol odvtedy týždeň, ale na tieto veci hádam nikdy nie je neskoro ;) Chcem vás všetkých pozdraviť, dúfam, že sa máte dobre, že pri opravovaní známok pred polročným hodnotením (počkať, nie sú ešte prázdniny pre vás? :D), pomaly blížiacím sa prvým maturám alebo pri skúškovaní sa veľmi nenervujete. Taktiež dúfam, že ste si cez vianočné prázdniny trochu oddýchli, zrelaxovali a strávili tento čas tak, ako ste si to predstavovali :) Ja viem, že som za celý semester nebola schopná nič pridať, ani obehnúť SB. Počas tohto obdobia som to chcela napraviť, tak z polovice sa mi to aj podarilo, keďže som dopísala túto recenziu a napísala ešte jednu a tiež som sa povenovala článkom o Japonsku (viem, prekvapilo to aj mňa xD). SB sa mi však nepodarilo obehnúť, ale čo nie je, môže byť, takže nezúfajte! Nikdy neviete, či do konca skúškového sa na vašich blogoch neobjaví komentár od Rangiku :D Ale buďme predsa len realisti a nerobme si zbytočné nádeje (nie že by moje komentáre niekoho zaujímali :D). Takže skrátim to, tu je spomínaná recenzia na kuchársku knihu, ktorú som mala už veľmi, ale veľmi dlho rozpísanú, ale moja ctená osoba nemala tú námahu, aby ju dopísala. Ale keďže čas Vianoc je aj časom zázrakov... :D Takže ma osvietilo, nakoplo, vystrašilo, hovorte tomu ako chcete a otvorila som priečinok s názvom Blog a začala sa venovať týmto veciam. Človek je schopný všetkého, keď si spomenie na fakt, že sa má učiť celé romány, ktoré napísali jeho ctený učitelia s niekoľkými titulmi pred a za menom. A tak, aby oddialil toto mučiace obdobie, začne tvoriť. Priznám sa, že som už mala otvorenú aj svoju rozpísanú poviedku :D Ale zostalo to zatiaľ len pri tom otvorení dokumentu :D

Originál: Navarme si Japonsko
Iné názvy: žiadne
Žáner: hobby, voľný čas, umenie, kulinárstvo, recepty
Autori: Denisa Ogino
Rok: 2012
Krajina: SR
Spracovanie: jedna kniha (Navarme si Japonsko)
Vydavateľstvo (v SR): Evitapress
Väzba: flexi väzba

"Japonská kuchyňa nie je len suši!"

A touto knihou nám to sama Denisa chce aj dokázať. I keď je suši venovaná aj samostatná kapitola knihy, okrem základných informácii nám autorka rozpráva o jej prvom zážitku so suši, a ako je pripravovanie suši hotové umenie.
V tejto naozaj (aj po grafickej stránke) prekrásnej knihe spísala niekoľko japonských receptov, ktoré sa počas svojho pobytu v Japonsku naučila. Keď človek prelistuje knihu, môže si všimnúť, že japonská kuchyňa je skutočne veľmi pestrá. Prirodzené chute surovín, dochucovanie sójovou omáčkou, ryžovým vínom, wasabi, zázvorom, jedlá takmer bez oleja, teplé jedlá, ale i veľa studených chodov, surové jedlá, čerstvosť surovín, jedlá podávané vo väčších množstvách v malých farebných keramických miskách... To všetko je pre japonskú kuchyňu dokonale charakteristické!
Na začiatku knihy, v kapitole Japonsko na tanieri nám autorka zbežne objasňuje rozdiely medzi čínskou a japonskou kuchyňou, pretože rozdiely tu naozaj sú. Ďalej sa dozvedáme, že najpodstatnejšou surovinou však pre Japoncov vždy bola, je a bude ryža. Možno sa nám to bude zdať zvláštne, ale Japonci jedia ryžu dokonca aj na raňajky.
Itadakimasu. Asi každý otaku a nadšenec Japonska toto slovíčko pozná. No poznáme aj správne japonské stolovanie? V podkapitole Ako sa správať za japonským stolom sa dozvedáme nielen o správnom jedení paličkami, ale tiež o správaní sa za tým nízkym stolom, na ktorý sú Japonci tak zvyknutí a my cudzinci by sme za ním nevydržali asi ani hodinku.
Ako Japonci pripravujú svoje jedlo? V tejto ďalšej kapitole sa dozvieme napríklad to, že Japonci si potrpia na vždy čerstvé suroviny. Nakupujú naozaj každý deň, aby suroviny boli vždy čerstvé. Tiež sú isté jedlá, ktoré sa pripravujú len v zime, iné v lete.
Možno sa tiež spýtate Čo budeme potrebovať na také pripravovanie japonských jedál? V samostatnej kapitole nám Denisa predstaví jednotlivé ingrediencie, ktoré by vám rozhodne nemali chýbať v kuchyni, ak sa rozhodnete pre varenie japonských jedál. Stretneme sa tu napríklad so sójovou máčkou, saké, mirin, daši, cuju, miso pata atď. Táto kapitola je tiež obdarená o obrázky jednotlivých ingrediencií a ich stručný popis.
A napokon sú tu samotné recepty. Tie sú ešte rozdelené na tri kategórie: jednoduché recepty, len o niečo náročnejšie recepty a poslednú kategóriu tvoria náročnejšie recepty. Recepty v knihe sú riešené ako sme zvyknutý pri každej kuchárskej knihe - je tu napísané, čo všetko potrebujeme na recept, jeho postup a obrázok hotového jedla. Autorka jednotlivé recepty obohatila o jej tipy, ktoré ako urobiť jedlo ešte chutnejším a na úplnom začiatku krátkou charakteristkou.

"Hovorí sa, že francúzsku kuchyňu vnímame cez vôňu, čínsku cez chuť a japonskú očami."

Autorkou knihy je Denisa Ogino, hlavná hrdinka príbehu Suchi v dushi, ktorý každý z nás určite pozná. V Japonsku žila desať rokov a za ten čas sa naučila variť to, čo Japoncov udržiava zdravých a vitálnych. Ako titulná strana knihy uvádza, Navarme si Japonsko obsahuje tie najlepšie recepty z japonskej kuchyne, ktorej sa človek nikdy nepreje :) Táto kuchárska kniha bola pre mňa naozaj pekným darčekom, nielen preto, ako dobre vyzerá jej obálka alebo fotografie vo vnútri, ale aj tým, ako si človek môže spestriť svoj jedálniček jednoduchými a pritom chutnými (aspoň tak väčšina vyzerá :D) receptami. Ja som, bohužiaľ, mala možnosť len raz vyskúšať pripraviť mojej rodine suši (ktoré sa podarilo a ku podivu im aj chutilo :D). Rozhodne však počas voľna vyskúšam aj niečo iné, pretože mi zostali niektoré ingrediencie :)