Battle Royale - recenzia

6. ledna 2013 v 9:45 | Rukia & Rangiku |  Recenzie
A tak sa nám napokon podarilo dopísať poslednú recenziu, ktorú sme chceli. Tým však samozrejme s recenziami nekončíme, ale budú pribúdať zrejme hneď potom čo si daný film/doramu pozreme :) Pre nás je to skvelý pocit :D Zatiaľ tu máme ďalší film, v ktorom hrá Tatsuya Fujiwara a tu mal ešte len 18 rokov :D Film je to z roku 2000 a pôsobí dosť komunisticky, ale toho sa fakt nezľaknite, lebo sa to oplatí pozrieť :D Čo je zaujímavé, vzhľadom na to, že pointou je hra o život, je tento film dosť spájaný s novým americkým fenoménom Hunger Games (Hry o život), ktoré vznikli podľa kníh jednej americkej sposovateľky. Na porovnanie, Battle Royale je o čosi drsnejší film, Hunger Games zase vykazuje tie typické známky Ameriky a ľahkú romantickú zápletku. Fanúšikovia sa často hádajú, čo bolo skôr (v tomto prípade BR vyšlo dávno pred HG), alebo čo je lepšie, ale my sme videli jedno i druhé a veľmi to neporovnávame, pretože sú to oba dobré filmy. No a teraz sa pustite do recenzie :)

Originál: バトル・ロワイアル (Batoru Rowaiaru)
Iné názvy: BR
Žáner: triler, hra o život, horor, alternatívna história
Autori: Koushun Takami (kniha), Koushun Takami, Masayuki Taguchi (manga), Kinji Fukasaku (live action)
Rok: 1999 (kniha), 2000-2005 (manga), 2000 (live action 1), 2003 (live action 2), 2003-2004 (manga druhá séria)
Spracovanie: 1 kniha (Battle Royale), 2 série mangy (Battle Royale, Battle Royale II: Blitz Royale), 2 live action filmy (Battle Royale, Battle Royale II: Requiem)
Hudba: Dragon Ash - Climb the Stairs of Quiet Days (ending), Battle Royale Original Soundtrack
Herci: TATSUYA FUJIWARA ako Shuya Nanahara, AKI MAEDA ako Noriko Nakagawa, TARO YAMAMOTO ako Shogo Kawada, TAKESHI KITANO ako Kitano, MASANOBU ANDO ako Kazuo Kiriyama, KOU SHIBASAKI ako Mitsuko Souma, TAKASHI TSUKAMOTO ako Shinji Mimura, SOUSUKE TAKAKOKA ako Hiroki Sugimura, YUKIHIRO KOTANI ako Yoshitoki Kuninobu, CHIAKI KURIYAMA ako Takako Chigusa a ďalší

Na úsvite nového tisícročia došlo k celonárodnému kolapsu. Pri 15% nezamestnanosti sa bez práce ocitlo 10 miliónov ľudí. Nad 800 000 študentov prestalo chodiť do školy a počet drobných zločinov sa prudko zvýšil. Dospelí stratili v mládež dôveru a začali sa jej báť. To vyústilo v školskú reformu nového tisícročia...
tzv. zákon BR - "Battle Royale"

Battle Royale je názov zákona, ktorý schválila vláda ako oficiálny vojenský výskumný projekt, ktorý slúži ako prostriedok terorizovania a vytvárania takej paranoje, aby nebolo možné povstanie. Každoročne preto vyberú jednu triedu, ktorú odvezú na opustený ostrov a v priebehu troch dní sa musia navzájom vyvraždiť.
Shuya Nanahara je obyčajný stredoškolský študent, ktorý sa so svojou triedou chystá na školský výlet. Všetci sa vezú v autobuse, užívajú si spoločný čas a zabávajú sa, až kým všetci pri ceste v tuneli nezaspia. Shuya sa ako jediný prebudí, vzápätí však po údere do hlavy padá do bezvedomia. Druhý krát sa prebúdza až so svojimi spolužiakmi v neznámej špinavej triede. Všetci majú okolo krkov kovové obojky, ktoré sa nedajú dať dole.
Do triedy napochodujú vojaci a ich bývalý profesor, Kitano, ktorý pred rokom odišiel zo školy kvôli tomu, že ho zranil študent zo Shuyovej triedy. Deti si ho nikdy nevážili a on ich nikdy nemal rád, okrem Shuyovej spolužiačky Noriko, ktorá ho ako jediná rešpektovala a chodila na hodiny. Kitano im objasní, že boli vybraní a dostali sa sem v rámci programu Battle Royale. K tomu im pustí video, ktoré im vysvetlí, že sa práve nachádzajú na opustenom ostrove a že ich úlohou je navzájom sa pozabíjať. V priebehu troch dní musí zostať iba jeden z nich, ktorý zvíťazí, zavezú ho naspäť a vyplatia mu určitú sumu peňazí. Ak sa do troch dní neurčí víťaz, všetky obojky, ktoré sú vlastne bombami, vybuchnú. Okrem toho bude každý deň vyhlásený zoznam miest, na ktoré na ostrove nesmú vkročiť, inak dotyčnému takisto vybuchne obojok. Ako pomôcku si so sebou smú zobrať svoj školský batoh a k tomu dostanú ešte jeden batoh - v ňom je mapa, kompas, baterka, voda, žemľa a zbraň. Zbraň je zakaždým iná. Tí, čo majú šťastie, v nej nájdu sekeru alebo pištoľ, tí, čo majú menej šťastia, nájdu pokrievku od hrnca alebo papierový vejár.
Okrem toho do ich triedy pridelili dvoch nových výmenných študentov. Teraz je ich dohromady 42. Podľa abecedy dostali pridelené čísla, podľa ktorých ich postupne volajú, každý dostane tašku a je vypustený von do tmavej noci. Deň prvý - 1:40 ráno. Hra začína.

K tomuto sme sa takisto dostali, keď sme pozerali Tatsuyove filmy, navyše Battle Royale je celkovo dosť známy film. Je to trochu aj starší film a pôsobí dosť komunisticky :D, ale to tomu vážne neškodí. V podstate je to klasická vyvražďovačka, proste masaker, ale ono je to v mnohých chvíľach spravené tak vtipne, že aj keď tam ľudia umierajú, vy sa na tom musíte smiať :D Teda aspoň nám to tak pripadalo. Viete, keď tam zastrelia človeka, ktorý o päť minút vstane, prejde na pohovku a ešte si vybaví telefonát a až potom definitívne umre, tak to fakt nejde :D Battle Royale sa považuje za jeden z najkontroverznejších filmov vôbec, ale pre nás je aj jeden z najzaujímavejších. Čo hodnotíme vysoko, bolo že vždy keď niekto umrel, objavilo sa na obrazovke jeho meno, číslo a počet zostávajúcich študentov. Dobre bola tiež ukázaná psychika postáv, keď sa študenti museli rozhodovať, či sa naozaj postavia proti sebe, alebo či sa radšej spoja s skúsia vymyslieť nejaké riešenie. Mnohí sa tiež radšej rozhodli spáchať samovraždu. Asi treba tiež upozorniť na to, že tento film nie je pre slabé povahy. Je to taký svojský film, ale má svoje čaro a inak sa veľmi zaujímavo pozerá.
Film Battle Royale bol natočený podľa príbehu rovnomennej knihy, na námet ktorej vznikla aj manga. Autori prvý film obohatili pokračovaním, kde je v príbehu Shuya vodcom istého povstania. Opäť nám tu privádzajú triedu detí, ktoré tentoraz však musia bojovať nie proti sebe navzájom, ale spoločne proti povstalcom, na ktorých čele je Shuya. Dvojka nebola zlá, ale jednotka sa nám páčila viac, keďže v prvej časti museli deti bojovať proti sebe. V druhej časti už nebola tá psychologická otázka, či by "zabili svojho najlepšieho priateľa". Avšak minimálne aspoň jednotka sa pozrieť oplatí, teda ak máte radi hry o život.

Shuya Nanahara
- chlapec č. 15. Po samovražde svojho otca sa vyrovnáva so životom. Jeho najlepším priateľom je Nobu, ktorého na začiatku zabije Kitano. Nobuovi sa páčila ich spolužiačka Noriko, ktorú mal aj Shuya rád a po začatí hry ju chráni. Projekt BR sa mu vôbec nepáči a nerozumie, ako sa jeho spolužiaci a priatelia môžu navzájom zabíjať. V batohu ako zbraň nájde pokrievku od hrnca

Noriko Nakagawa
- dievča č. 15. Už od začiatku sa pohybuje všade spolu so Shuyom a prakticky verí iba jemu. Ku Kitanovi necíti nenávisť, skôr ho ľutuje a chápe jeho postoj. Napriek tomu sa jej hra o život nepáči. Jej zbraňou je ďalekohľad

Shogo Kawada
- chlapec č. 5. Jeden z dvoch výmenných študentov, ktorých k triede pridelili. Kawada už túto hru raz hral a vyhral ju. Keď stretne Shuyu a Noriko, neskôr sa s nimi spojí

Kitano
- profesor, ktorý triedu vyučoval, ale neskôr odišiel, po tom, čo ho Nobu zranil. Teraz dostáva v programe Battle Royale túto triedu znovu na starosť. Je to pre neho viac-menej zábava. Jediný, koho má rád, je Noriko, pretože ho jediná rešpektovala. Hru neovplyvňuje, ale keby ju mal niekto vyhrať, chcel by, aby to bola ona

Kazuo Kiriyama
- chlapec č. 6. Druhý výmenný študent. Dosadili ho sem v podstate preto, aby rozprúdil hru. Je tu totiž len pre zábavu. Jeho prvou zbraňou je papirový vejár, ale rýchlo získa lepšiu zbraň

Mitsuko Souma
- dievča č. 11. S účasťou v hre sa rýchlo zmieri a nemá problém zabíjať. Na ostrove sa rýchlo udomácni. Jej zbraňou je kosák

Shinji Mimura
- chlapec č. 19. Odmieta sa podriadiť hre o život a spolu s dvoma kamarátmi sa snaží nájsť spôsob, ako sa zachrániť. Pokúša sa o odstránenie obojkov a úspešne sa rozumie do techniky. Jeho zbraňou je pištoľ

TRAILERY

DVD/BLU-RAY TRAILER