Cesta do fantázie - recenzia

8. června 2012 v 15:19 | Rukia |  Recenzie
Tak po dlhom čase ďalšia recenzia. Áno, keď to budem písať takýmto tempom, tak tie recenzie nedorazím nikdy :D To sa už hádam ani k poviedkam nedostanem. No dobre... treba veriť :D Takže pokračujem so Spirited Away, rozprávkou, ktorú som pozerala tak, keď som mala 10 rokov a stále ju milujem :D Okrem toho ju mám doma na DVD-čku :D Možno ste to už aj mnohí videli. Inak zvyšok sa dozviete v recenzii. Čo sa týka traileru, vďaka bohu som našla nejaký japonsky hovorený, lebo na YT sú skoro všetky po anglicky.. bŕŕŕ :D A potom som našla aj taký s českými titulkami! :D Na ten som vám hodila link, lebo nešiel vložiť. A inak niečo som si uvedomila. Pamätáte sa, ako sme tu viacerí už neviem k čomu konštatovali, že Japonci sú smiešni, keď hovoria po anglicky? Tak si naťukajte do YT ten trailer a pozrite si ho s anglickým dabingom. Keď vyslovil meno toho režiséra - Hayao Miyazaki po anglicky, skoro som zomrela :D Takže Japonci nie sú zďaleka takí smiešni, keď vylovujú niečo po anglicky, ako Američania, keď sa snažia niečo vysloviť po japonsky :D

Originál: 千と千尋の神隠し (Sen to Chihiro no Kamikakushi)
Iné názvy: Spirited Away, The Spiriting Away of Sen and Chihiro
Žáner: fantázijný, dobrodružný, rodinný
Autori: Hayao Miyazaki (námet, réžia)
Rok: 2001
Spracovanie: 125 minútový film (Cesta do fantázie)
Hudba: Joe Hisaishi - Spirited Away Soundtrack, Youmi Kimura - Always With Me
Dabléri postáv v origináli: RUMI HIIRAGI ako Chihiro Ogino, MIYU IRINO ako Haku, MARI NATSUKI ako Yubaba a Zeniba, YUMI TAMAI ako Lin, BUNTA SUGAWARA ako Kamajii, YASUKO KAWAGUCHI ako Yuko Ogino, TAKASHI NAITO ako Akio Ogino, AKIO NAKAMURA ako Bezobličajník a ďalší

Hrdinkou príbehu je desaťročné dievča Chihiro, typicky ľahostajné a nespoločenské dieťa. Je nešťastná z toho, že sa musí presťahovať a tak na všetko odpovedá hundraním. Pri ceste s rodičmi autom, jej otec, ako obvykle, zablúdi. Ocitnú sa v lese a zastavia pred tunelom. Rodičia vystúpia z auta a vydajú sa do tunela. Chihiro sa vzpiera, no keďže idú ďalej a nevšímajú si ju, urazene sa za nimi rozbehne aj ona. Po tom, čo prejdú tunelom, sa ocitnú na lúke a chvíľu potom v ľudoprázdnom meste. Rodičia dievčaťa sa začnú napchávať jedlom v jednom miestnom prázdnom podniku. Chihiro ich neustále prosí, aby sa vrátili, no oni ju nepočúvajú.
Vyjde na ulicu, aby sa poobzerala a tu ju nájde tajomný chlapec, ktorý ju varuje, aby pred zotmením zmizla. V tej chvíli však slnko znenazdania zapadne a okamžite je noc. Chlapec ju postrčí a Chihiro sa rozuteká. Mesto zrazu po zotmení vyzerá úplne inak. Rozsvecujú sa svetlá a lampióny, a ulice začínajú brázdiť duchovia. Chihiro sa ocitá na čudnom mieste kdesi v starom Japonsku. Vráti sa po rodičov a zdesene zistí, že tí sa medzitým premenili na prasce. Vyľakane uteká preč z mesta, až kým nepríde na to, že kamenné schody, ktoré vedú z mesta, zaplavila už do polovice stúpajúca voda a stala sa z nej obrovská rieka, po ktorej do mesta plávajú ďalší duchovia, ktorí radi navštevujú miestne kúpele. Kým sa dievča samú seba snaží presvedčiť, že je to len sen, uvedomí si, že aj ona začína priesvitnieť ako duch. Rozbehne sa preč a opäť sa zrazí s tým záhadným chlapcom. Strčí jej do pusy pilulku, ktorá zabráni jej spriesvitneniu a rozplynutiu sa, a odvedie ju preč. Prevedie ju zvláštnymi miestami a chodbami, pri ktorých vie dvere otvoriť jediným mávnutím ruky. Na moste vedúcom priamo do kúpeľov sa Chihiro nechtiac prezradí a v meste nastane rozruch. Všetci začnú hľadať človeka, ktorý je medzi nimi. Chlapec Chihiro ukryje a vysvetlí jej, že musí zliezť do kotolne a požiadať tam Kamajiho, správcu kotolne, o prácu. Musí pracovať, inak ju Yubaba, stará nadurdená striga s veľkým nosom a majiteľka kúpeľov, ktorá všetkých ovláda tým, že im ukradne meno, premení na zviera a ona nikdy neujde ani nezachráni rodičov. Chlapec sa jej predstaví ako Haku a stratí sa, aby ostatných odlákal. Keď je Chihiro sama, pomaly sa pustí zadnými dvierkami a nebezpečnými vysokými schodmi bez zábradlia do kotolne. Kamaji, ktorý má šesť rúk a je - ako sám povie - "otrokom pripútaným ku kotlu", jej odmietne dať prácu, ale hodí ju na krk žene menom Lin, aby ju vzala k Yubabe. Lin sa zdráha, keďže Chihiro je práve ten všetkými hľadaný človek, no napokon súhlasí. Obozretne prevedie Chihiro kúpeľmi až k výťahu, ktorý dievča zavezie na Yubabino poschodie. Chihiro sa úspešne dostane až do jej pracovne a snažne ju prosí o prácu, aj keď Yubaba odmieta. No keďže dieťa si melie stále svoje a bosorka jej má už po krk, stratí nervy a dovolí jej v kúpeľoch pracovať. Po tom, čo Chihiro podpíše zmluvu, Yubaba jej vezme meno a zmení ho. A tak sa z Chihiro stáva Sen.
Následne Yubaba zavolá Hakua, aby tu Sen previedol. Chihiro je zmätená, keď je k nej Haku zrazu chladný a absolútne nedáva najavo, že by sa niekedy predtým stretli. Haku ju opäť dá na starosť Lin a odchádza. Keď sa Chihiro neskôr pýta, či existujú dvaja Hakuovia, Lin iba odvrkne, že ešte to by tak chýbalo, pretože Haku je otravný Yubabin poskok a vraj ho Yubaba ho núti robiť zlé veci.
Chihiro zatiaľ zostáva v kúpeľoch, kde musí ťažko pracovať, drhnúť dlážku, umývať vane a robiť tie najšpinavšie práce len, aby zachránila seba i svojich rodičov. Napriek tomu sa však dočká veľkej pomoci od Lin, Kamajiho a aj Hakua.
Budúcnosť dievčaťa závisí na jej úsudku, odvahe, vernosti a na tom, že si bude pamätať to najdôležitejšie - svoje meno.

V podivnom meste jej vezmú meno, odsúdená k práci - Chihiro. Známy režisér Hayao Miyazaki (inak jediný režisér, ktorého si pamätám xD) ju vytvoril podľa vtedy tiež desaťročnej dcéry jeho priateľa. Dlho ju študoval, aby vedel, ako by malo také dievča reagovať v daných situáciách. Obaja jej rodičia sú taktiež vytvorení podľa skutočných ľudí a zvláštnemu mestu, ktoré je centrom príbehu, bol predlohou skanzen s budovami Tokia éry Edo, ktorý sa nachádza blízko štúdia Chibli (to je to štúdio, kde tento film vyrobili :D). V tomto skanzene sú vystavané pôvodné stavby z obdobia od konca 18. storočia do 90. rokov 20. storočia. Režisér toto miesto zbožňuje. (Všetko mám z Filmu o filme, odporúčam :)).
Kresba bola skvelá, páčilo sa mi najmä staré mesto, ale aj celá krajina a všetko prostredie v tomto filme. Postavy mali možno trošku menej dokonalosti, ale myslím, že nemožno za to niekomu niečo vyčítať. Čo sa týka charakterov postáv, tie boli úžasné a realistické. Jediná postava, ktorú som nemala rada bol Bezobličajník (a trochu aj Chihirini rodičia). Hudba bola ešte lepšia, nádherný soundtrack mi vždy pripomenie podivné mesto v starom Japonsku a malú Chihiro. Youmi Kimure, málo známej recitálovej hudobníčke, sa páčil Miyazakiho film Princezná Mononoke, a tak nahrala pieseň "Always With Me" ("Itsumo Nando Demo", "Vždy se mnou") a poslala mu ju spolu s listom. Túžila prispieť svojou piesňou do niektorého z Miyazakiho filmov, no prvom rade chcela, aby sa mu páčila. Miyazaki mal už návrh na film Kominíček Rin, no ten sa napokon neuskutočnil, zato Kimurina pieseň sa mu naozaj páčila. O nejaký čas, keď Miyazaki pracoval na Ceste do fantázie, si púšťal túto pieseň stále dokola a napokon ju použil v tomto filme v záverečných titulkách. Uvedomil si, že slová piesne tento príbeh presne vystihujú.
Cestu do fantázie som prvý krát videla, keď som bola malá. Keď sme si kúpili DVD prehrávač (vtedy to bola inak namakaná vec, keď všetci mali len videoprehrávače :D), teta mi dala jedno DVD-čko, aby sme ten prehrávač mohli vyskúšať (tuším bolo odkiaľsi z časopisu, ale má pevný veľký obal, nie ako teraz tie eurové staré filmy, čo dávajú k Novému času xD). No a bolo to práve toto DVD-čko. Táto rozprávka ma úplne v prvej chvíli nelákala, no keď som si ju pozrela, bola som nadšená, a okamžite sa stala jednou z mojich dvoch najmilovanejších rozprávok (tá druhá je Labutia princezná, ale to neriešte xD). Nehovoriac o tom, že na titulnú pieseň "Alway With Me" som dokonca vždy tancovala a skákala po gauči, a tato sa na mne vždy smial. Bola som malá, šťastná, veselá a ani som nemala potuchy o tom, že je to japonská pesnička. A keď teraz tak nostalgicky spomínam, rozmýšľam, či som vtedy nebola zhodou okolností rovnako stará ako Chihiro.
Doteraz tento film vždy rada pozerám. Nuž, niekto má svoju Snehulienku, či Popolušku, ja mám svoju Cestu do fantázie :)

Chihiro
- hlavná hrdinka a desaťročné dievča, ktoré musí pracovať v kúpeľoch, aby oslobodila seba i rodičov. Napokon v sebe nájde odvahu zachrániť všetkých, na ktorých jej záleží