Fullmetal Alchemist - recenzia

4. dubna 2012 v 16:21 | Rukia |  Recenzie
Asi neuveríte, ale aj s tými recenziami sa chceme rozbehnúť :D Ja viem, my by sme chceli všetko :D Ale predsa len možno. Skrátka sme si s Rangiku povedali, že to sem všetko pohádžeme, takže rovno píšem recenzie na všetky anime, aké som kedy videla :D Len ako dlho mi to potrvá... nevadí, treba veriť :D Takže, keďže som sa tak "rozbehla", začínam s FMA, lebo veď to teraz často pridávam (teda - snažím sa :D), aby náhodou tí, čo to nepoznajú, vedeli aspoň zhruba, o čo ide. Ale zase FMA je celkom známe anime, myslím, že ste o ňom už určite počuli :) Potom sa chystám chodiť krížom krážom :D

Originál: 鋼の錬金術師 (Hagane no Renkinjutsushi, skrátene Hagaren)
Iné názvy: Full Metal Alchemist, FMA, Hagaren, Ocelový/Kovový alchymista
Žáner: dobrodružný, akčný, fantázijný
Autori: Hiromu Arakawa (manga), Seiji Mizushima a Shou Aikawa (prvá séria anime), Yasuhiro Irie a Hiroshi Ounogi (druhá séria anime)
Rok: 2001-2010 (manga), 2003-2004 (prvá séria anime), 2005 (prvý film), 2009-2010 (druhá séria anime), 2011 (druhý film)
Spracovanie: 25 volumes mangy (Fullmetal Alchemist), 51 dielov prvej série (Fullmetal Alchemist), 2 filmy (Fullmetal Alchemist the Movie: Conqueror of Shamballa, Fullmetal Alchemist: The Sacred Star of Milos), 64 dielov druhej série (Fullmetal Alchemist: Brotherhood), 5 OVA k prvej sérii (Chibi Party, Kids, Liveaction, Alchemists vs. Homunculi, Reflections), 4 OVA k druhej sérii (The Blind Alchemist, Simple People, Tales of the Master, Yet Another Man's Battlefield)
Hudba: 4 openingy, 4 endingy, 5 openingov a 5 endingov z druhej série, soundtrack, Hagaren Song File, Theme of Fullmetal Alchemist by The Alchemists, endingy z filmov
Dabléri postáv v origináli: ROMI PAKU ako Edward Elric, RIE KUGIMIYA ako Alphonse Elric, TORU OKAWA v prvej sérii a SHINICHIRO MIKI v druhej sérii ako Roy Mustang, MEGUMI TOYOGUCHI v prvej sérii a MEGUMI TAKAMOTO v druhej sérii ako Winry Rockbell, KAZUKO SUGIYAMA ako Dante, YUUKO SATOU ako Lust, YASUHIRO TAKATO v prvej sérii a TESTU SHIRATORI v druhej sérii ako Gluttony, MAYUMI YAMAUCHI ako Envy, JUNICHI SUWABE v prvej sérii a YUICHI NAKAMURA v druhej sérii ako Greed, KENJI UTSUMI ako Alex Louis Armstrong, SHOKO TSUDA ako Izumi Curtis, MASASHI EBARA v prvej sérii a UNSHOU ISHIZUKA v druhej sérii ako Van Hohenheim, KOUJI TOTANI v prvej sérii a MASAYUKI OMORO v druhej sérii ako Tim Marcoh, MAKOTO NAGAI ako Shou Tucker, SHO HAYAMI ako Frank Archer, NAOMI WAKABAYASHI ako Sheska, MICHIKO NEYA v prvej sérii a FUMIKO ORIKASA v druhej sérii ako Riza Hawkeye, KEIJI FUJIWARA ako Maes Hughes, YOSHINNO TAKAMORI ako Trisha Elric, HOUKO KUWASHIMA v prvej sérii a SATSUKI YUKINO ako Rose a ďalší

Alchýmia je asi najúžasnejšou vedou v celej histórii ľudstva. S jej pomocou je možné zlepiť, čo bolo rozbité, opraviť, čo bolo pokazené, spojiť, čo bolo oddelené. Ale alchýmia nestvorí len tak niečo z ničoho. Prvým a najzákladnejším pravidlom alchýmie je zákon o rovnosti výmeny a ten vraví, že ak chcete niečo získať, musíte obetovať niečo v rovnakej hodnote.
K alchýmii je tiež nutný takzvaný transmutačný kruh, ktorý stačí len niekde pred použitím alchýmie nakresliť. Bez neho to nefunguje. Alchýmia má však aj jeden prísny zákaz, a ten sa nesmie nikdy porušiť. Zakazuje sa ľudská transmutácia, teda je to zákaz oživovať mŕtvych.

Edward Elric a jeho mladší brat Alphonse sa začali alchýmii venovať a rozhodli sa niečo naučiť. Žijú spolu, len so svojou matkou Trishou, otec ich totiž opustil. Ed ho za to nenávidí, ale Al to nechápe, pretože v tom čase bol ešte príliš malý. Zlom nastáva, keď ich milovaná matka zomrie a chlapci zostanú sami. Vtedy sa ju rozhodnú znova oživiť. Veď nikto sa to nedozvie. Urobíme to tajne, len my dvaja. A potom budeme znovu žiť spolu, tak šťastne ako predtým...
Ale to, že je ľudská transmutácia zakázaná, má svoje opodstatnenie. Ed príde o nohu a vyhodí ho to pred zvláštnu bránu. V nej uvidí, ako neskôr vraví, "pravdu". Skutočnú pravdu o alchýmii a o svete, o všetkom. Zrazu sa vráti späť, ale to nie je všetko. Al príde o celé telo. Edovi sa ešte, vďaka tomu, čo videl v bráne, podarí spojiť Alovu dušu so starým brneným, aby svojho bračeka navždy nestratil. A to si vyžiada ďalšiu obeť - Edovu ruku.
Postarajú sa o nich ich kamarátka Winry Rockbell so svojou babičkou. Majú šťastie, Winry je mladá mechanička a spolu s babičkou urobia Edovi novú ruku i nohu - kybernetické, teda mechanické. Ed a Al už vedia, že spravili chybu, no len tak sa nevzdávajú. Matku už síce nechcú vrátiť späť, ale chcú späť Edovu ruku a nohu a Alove telo. Postupom času sa dozvedajú o kameni mudrcov, zvláštnom kameni (ale bol videný aj vo forme tekutiny) s pomocou ktorého je možné obísť zákon o rovnosti výmeny a získať tak čokoľvek, bez toho, aby niečo museli obetovať. Jediné, čo im je známe je, že o kameni mudrcov sú nejaké knihy v knižnici štátnych alchymistov. Tam sa dá, ako inak, dostať len ak ste štátny alchymista. Preto sa Ed rozhodne narukovať k štátnym alchymistom, čo sa mu do značnej miery podarí vďaka plukovníkovi a alchymistovi menom Roy Mustang, a stane sa najmladším štátnym alchymistom v histórii. Spolu s Alom môžu pokračovať v pátraní.
Štátnych alchymistov ako takých ľudia nemajú veľmi radi, lebo čokoľvek o čom armáda rozhodne, štátny alchymista splní, bez ohľadu na to, či je do toho zaradené aj vraždenie a zabíjanie nevinných ľudí. Takže sú to také armádne psy. Napriek tomu sa Edovi podarí vybudovať si medzi ľuďmi dobrú povesť. Každý štátny alchymista má tiež svoju akúsi druhú prezývku, ktorá viac-menej súvisí s jeho schopnosťami. Kvôli mechanickým končatinám a tomu, že odkedy Ed videl bránu k alchýmii nepotrebuje kruh, si vyslúži prezývku "kovový alchymista" (fullmetal alchemist).
Medzitým sa však začnú objavovať zvláštne osoby, ktoré si vravia "homunculi" a tie majú taktiež zálusk na kameň mudrcov. Ed a Al musia zistiť prečo, čo sú vlastne homunculi, ako vznikli i to, čo treba obetovať, aby mohol byť kameň mudrcov vytvorený.

"Možno život nemá rovnocennú hodnotu.
Možno sa môžeš vzdať všetkého, čo máš a naspäť nezískaš nič."

Diely tohto anime začínajú asi 4 roky po Edovom a Alovom pokuse vzkriesiť matku. Dej sa odohráva v akejsi Pseudoeurópe (väčšinou v štáte Amestris) na začiatku 20. storočia. Spoločne s technikou (ktorá je oproti dnešnej Európe trochu pozadu) tu funguje aj alchýmia, ktorú sa prakticky môže naučiť používať ktokoľvek. Potrebná je len vysoká koncentrácia mysle a energie, potom prísady, z ktorých sa má daná vec skladať (aby sa zachovala hmotnosť) a trasmutačný kruh. S pomocou alchýmie teda je možné opraviť pokazené rádio, ale nie je ho možné premeniť napr. na televízor.
Animácia a efekty súbojov boli skvele spracované, hudba takisto. Postavy boli tiež perfektné, každá dokázala čímsi zaujať. Hlavného hrdinu si zamilujete :D Ed je zlatý, keď sa stále rozčuľuje kvôli svojej výške, pretože má sotva 150 centimetrov a všetci hovoria, že je strašne malý. Na Alovi mi tak trochu prekážalo, že je stále ako malé decko, ale dá sa to prežiť. Ešte som milovala Roya a Rizu Hawkeye, ďalej asi Winry, ktorá je tak trochu posadnutá všetkým, čo sa dá rozobrať (a hodia sa k sebe s Edom :D). No a na záver Maes Hughes, ďalší štátny alchymista, ten má ženu a malú dcérku Eliciu, o ktorej rozpráva asi každému, koho stretne a všetkým pchá pod nos jej fotky. Myslím, že tam nebola postava, ktorá by mi špeciálne vadila (dobre, výnimkou bol asi Shou Tucker).
Najvyššie však hodnotím dej, ktorý fakt prenikal do duše. Celkovo nám Fullmetal Alchemist rozpráva o tom, akí sú ľudia zlí, o ich túžbach a snoch, o tom, aké sú odporné a zbytočné vojny a tiež aj o tom, že to najhoršie človeku môže urobiť len jeden človek.

Anime Fullmetal Alchemist tvorí jedna séria. Potom je tu film Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shamballa (Fullmetal Alchemist: Dobyvateľ Shambaly), ktorý pokračuje tam, kde anime na konci skočilo a je akýmsi záverom. Existuje aj druhá séria s názvom Fullmetal Alchemist: Brotherhood, ale v nej sa dej veľmi nezmenil, je to skoro to isté ako prvá séria, aspoň nejaký čas a až potom sa začnú tieto dejové línie oddeľovať a Brotherhood už naďalej pokračuje podľa mangy. Animácia v Brotherhood sa mi zdala trochu pozmenená, no inak asi o nič horšia. Páčili sa mi obe tieto série, hoci možno Brotherhood bolo o trošička lepšie, keďže sa mi viac páčila táto verzia konca. Okrem toho má toto anime 5 OVA-čiek. Prvé je Chibi Party, ktoré sa odohráva kvázi po skončení nakrúcania FMA filmu, kde všetci oslavujú v miestnej reštaurácii. Všetky postavy majú vzhľad chibi. Druhé OVA, Kids nám ukazuje tri deti, veľmi podobné Edovi, Alovi a Winry, kráčajúce po modernom meste, míňajúce okolo seba skupinku detí podobné zase Royovi a jeho podriadeným, a na konci prídu k starému mužovi, Edwardovi, ktorého volajú dedko a ktorý vyzerá trochu ako Hohenheim. OVA Liveaction je trochu zváštna ukážka ako Alphonsa ako hľadá svojho brata v reálnom svete. Inak to bola brutálna hovadina, ak sa tak môžem vyjadriť :D V OVA Alchemists vs. Homunculi je divák predstavený ako nový člen armády, kde ho privíta vodca Bradley a pridelia ho do skupiny Roya Mustanga. Mustang inštruuje svojich vojakov k záchrane bratov Elricovcov pred homunculmi a divák sa ocitá priamo v deji. OVA Reflections je akousi rekapituláciou série Fullmetal Alchemist. K druhej sérii má anime 4 OVA-čky, z ktorých som zatiaľ ešte ani jedno nevidela, takže na to si každý musí urobiť názor sám ;) Okrem toho, celkom nedávno (2011) vyšiel nový film na FMA, ktorý by mal byť založený na príbehu mangy a série Brotherhood. Volá sa Fullmetal Alchemist: The Sacred Star of Milos (jeho názov bol do češtiny preložený ako Fullmetal Alchemist: Zapovězená hvězda Milosu) a odohráva sa ešte pred záverom celkového príbehu. Do pôvodného deja nezasahuje a len rozpráva príbeh o krajine Milos, ktorú dostala pod vládu Kréta, ktorá susedí s Amestrisom a o Milosskej hviezde, ktorá, čo Ed a Al ihneď pochopia, je vlastne kameň mudrcov. Celkove sa mi tento film páčil, bolo fajn po dlhom čase opäť vidieť niečo z FMA. Hoci tu ma trošku zarážala grafika, ktorá teda veľa nepobrala, ale dalo sa na to zvyknúť. Že som si to pozrela, rozhodne neľutujem :)

Edward Elric
- starší z bratov Elricovcov. Po smrti matky presvedčí svojho brata, aby ju vzkriesili. Pri tomto pokuse príde o pravú ruku a ľavú nohu. Odvtedy sa zaprisahá, že dosiahne získanie svojho, ale i najmä Alovho tela späť. Vďaka tomu, čo videl v bráne, nepotrebuje na alchýmiu transmutačný kruh. Podarí sa mu dostať do armády a stane sa z neho Oceľový alchymista

Alphonse Elric
- mladší z bratov Elricovcov. Po pokuse vzkriesiť matku, príde o svoje telo, no vďaka Edwardovej pomoci sa jeho duša upevní v starom brnení. Kvôli jeho vzhľadu si ho neznámi ľudia často zamieňajú za Oceľového alchymistu, čo Eda neskutočne štve. V Brotherhood vidíme, že aj on dokáže používať alchýmiu bez kruhu, no v prvej sérii sa to nikdy neukázalo. So svojím bratom chodí všade a má rád opustené mačky, nad ktorými sa vždy zľutuje a ukryje si ich v brnení

Winry Rockbell
- Edova a Alova kamarátka z detstva. Jej rodičia boli lekári a zabili ich vo vojne. Žije len s babičkou a tak ako ona sa učí za mechaničku. Často opravuje Edovi ruku a tiež aj nohu, lebo si ich vždy rozbije pri bojoch. Za to ho vždy ovalí pakľúčom a pekne mu vynadá. Je to však len preto, lebo sa o oboch bratov bojí, keďže čoraz častejšie sa dostávajú do nebezpečných situácií

Roy Mustang
- plukovník v armáde a štátny alchymista. Na alchýmiu používa svoje biele rukavice na ktorých má nakreslený transmutáčný kruh a lúska prstami, pričom vytvára ohnivé plamene. Preto sa volá aj Ohnivý alchymista. Je Edwardov nadriadený a tak trochu mu dopomôže aj dostať sa do armády. Občas ho trochu provokuje, no inak je dobrým a šikovným veliteľom

Greed
- jeden z Homunculov. Ako jediný sa nezaujíma o ciele ostatných, ale riadi sa svojimi vlastnými. Je chamtivý, no dá sa s ním dohodnúť. Jeho silou je absolútna nezničiteľnosť

Envy
- ďalší z Homunculov. Je bezcitný a sobecký, a tak ako ostatní chce kameň mudrcov. Často trávi čas s Lust. Jeho špeciálna schopnosť spočíva v tom, že môže meniť svoju podobu a na kohokoľvek sa pretransformovať

Van Hohenheim
- Edov a Alov otec. Kedysi svoju rodinu opustil, no pravdou je, že ich miloval. Edward mu to však nedokáža opustiť a preklína ho. Alphonse však k otcovi necíti nenávisť a rád by sa s ním opäť stretol, no ani jeden z bratov o ňom nič nevie

King Bradley
- vodca v armáde. Má najvyššie postavenie a všetkým velí. Má ženu a malého syna, a je to dobrý muž, starostlivo pracujúci, oddaný svojej krajine a milujúci svoju rodinu. Naši hrdinovia však zistia, že nie je celkom taký ako sa zdá

TRAILERY NA FILMY

Viac o Fullmetal Alchemist nájdete tu.